Vi Fick Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2011

Att få utmärkelsen svensk kvalité är otroligt roligt,alla på avdelningen har under längre tid jobbat med ständiga förbättringar, det är en vardag för oss och vi förbättrar oss ständigt! Jag är extra tacksam för mitt team som bestod av alla chefer på avdelningen och ett antal nyckel personer. Under ett år jobbade alla hårt med att sätta ihop materialet som beskriver hur vi jobbar med ständiga förbättringar! Jag är en mycket stolt processledare av SIQ processen!

Domarkommitténs motivering

Avdelningen för Servicetjänster och Logistik (SoL) vid Karolinska Universitetssjukhuset, har som verksamhetsidé att förse sjukhuset med service- och logistiktjänster i egen regi eller i kombination med externa leverantörer, att ständigt utveckla sina processer och att nyttja volymfördelar för att sänka kostnader och frigöra tid för vården.

Organisationen präglas av en tydlig och väl förankrad förbättringskultur där engagerade ledare driver ständiga förbättringar inom alla nivåer i organisationen.Alla medarbetare är delaktiga i förbättringar av det dagliga arbetet och ser kunden som en central del i detta arbete.

Kundens krav och behov är utgångspunkten för arbetet med förbättringar och organisationen uppvisar en strukturerad samverkan med kunderna inom flera områden. Kännetecknande för organisationen är den strukturerade och integrerade planeringen av verksamheten som utgör grunden för förbättringsarbetet.

Goda exempel är ledarnas förbättringspromenader (Gemba), förbättringsgrupper och tvärgrupper där såväl kunder som leverantörer ofta ingår.Väl definierade metoder och arbetssätt finns för att identifiera och kartlägga processerna. SoL har också systematiska metoder för att jämföra sig med andra landsting/sjukhus.

Verksamheten har betydande styrkor, med medvetet valda angreppssätt som tillämpas inom flera relevanta områden. Resultaten visar på positiva trender och goda nivåer uppnås i förhållande till andra sjukhus.

Avdelningen för Servicetjänster och Logistik (SoL), Karolinska Universitetssjukhuset, tjänar som ett gott föredöme för kunddriven verksamhetsutveckling och har genom sitt mångåriga strukturerade och uthålliga kvalitetsarbete gjort sig väl förtjänt av Utmärkelsen Svensk Kvalitet.

Karolinskas pressmeddelande och SIQ:s pressmeddelande!

One comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s