Värdeflödesanalys

Att göra värdeflödesanalys är egentligen inte så svårt, men se till att gruppen som gör detta består av olika yrkesgrupper som finns i hela flödet. Det du ska göra som ledare är att agera fasilitator för att leda gruppen genom att hålla sig inom ramarna för arbetet med sikte på målet.

Vad behöver vi och vad behöver vi veta?

Till vänster ser du det jag anser att du behöver för att göra en värdeflödesanalys. Det är pennor, post-it lappar i olika färger, en plastrulle och 5-7 medarbetare per grupp.

Färgerna på post-it lapparna ska vara olika för produkt- eller patientflödet och informationsflödet. Ibland kartlägger jag även aktiviteterna som medarbetarna utför och då få dessa också en egen färg. En plastrulle är bra att göra kartläggningen på för att kunna rulla ihop och lägga undan för att arbeta vidare med exempelvis en annan dag. gruppens storlek bör vara 5-7 medarbetare anser jag men det passar perfekt att ha parallella grupper som kartlägger samma flöde. Då tydliggör vi även skillnaden i hur vi jobbar i och uppfattar flödet.  Det blir dessutom mycket bra diskussioner och idéer inför framtida och önskat läge.

Vad vi behöver veta är vilket flöde som ska kartläggas och är vi överens om gränserna. Vi behöver även ha klart för oss, vad är värdet som kunden erbjuds genom detta flöde.

När vi kartlägger inser vi att det finns ett uppfattad tillstånd, så som vi tror att flödet ser ut och efter diskussionerna i grupperna och justeringar ett verkligt tillstånd. och målet är ett framtida tillstånd!

De vanligaste frågorna som kan besvaras genom en kartläggning är:

Vilken cykeltid har vi?
Hur lång är processtid? Är det densamma som totala aktivitets tider?
Vilka ställtider har vi?
Arbetar vi varierat?
Utnyttjar vi all kapacitet? Är vi under- eller överbemannade?
Arbetstider / schemaändringar?
Kundens behov?

  1. Bestäm processens start – och slutpunkt, dvs vad som ska ingå i kartläggningen.
  2. Bestäm vilken detaljnivå flödesschemat ska ha. Börja gärna med ett mindre detaljerat flödesschema och fördjupa er sedan i de delar som behövs.
  3. Bestäm och dokumentera stegen i processen. Det är ofta till hjälp att utgå från kundens perspektiv. Kom ihåg att skriva som det ser ut idag och inte hur det borde se ut.
  4. Tidsordna stegen i processen. Använd post-it lappar så att de kan flyttas under arbetets gång.
  5. Använd gärna vedertagna symboler (se rutan).
  6. Kontrollera att flödesschemat är komplett och att ni är överens om att det beskriver den verkliga processen.
  7. Under tiden processen kartläggs kommer det ofta upp idéer om hur processen kan förbättras. Tänk på att nedteckna dessa.
  8. Glöm inte att fråga varför frågor under processens gång.

Hur gör du dina värdeflödesanalyser? Dela gärna med dig!

One comment

  1. Tack för den tydliga beskrivningen! Nu ser jag fram emot att börja använda värdeflödeskartläggning. Kan du tipsa om sighter på nätet, böcker som ger enkel och tydlig beskrivning om ämnet? Mvh/Sebastian

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s