Agera Rumpnisse!

Om en medarbetare berättar om ett problem som uppstått, fråga alltid varför. Ge medarbetaren chans att själv reflektera över varför problemet uppstått eller ständigt återkommer. Ställa frågan flera gånger för att leda medarbetaren till svaret själv! Agera rumpnisse!

Våra medarbetare söker svaren själva, genom att utforska och experimentera kommer de fram till egna lösningar som passar den egna verksamheten bäst.

Genom att medarbetaren själv kommer till insikt får vi självständiga medarbetare med en stark tro på sin yrkeskunskap och arbetsplats. Vi vill att de som jobbar hos oss och de som slutar ska tycka att tiden på denna arbetsplats varit lärorik, spännande och rolig. De skall ha upplevt ”möjligheternas arbetsplats”.

5 × Varför? är en metod för rotorsaksanalys som ofta används i kvalitetsteknik.
5 × Varför kan användas för sig eller mer systematiskt som en del av ett fiskbensdiagram.

Genom att fem gånger fråga efter orsaken till varför ett fel har uppstått kan man hitta rotorsaken till felet. Genom att sedan eliminera rotorsaken hindrar man att felet återkommer. Att endast eliminera symptomet gör ofta att felet återkommer på samma eller liknande sätt.

Nackdelen med 5 × Varför? är att det kan ge flera vägar som leder till flera olika rotorsaker. Olika personer kan finna svar på de fem varför frågorna och komma till olika slutsatser. Mer avancerade metoder kan ange poängsättning som en metod för att skapa konsensus runt ett alternativ. 5 × Varför? är dock enkel, snabb och smidig i det vardagliga arbetet och med en gnutta sunt förnuft och god samarbetsvilja kan man nå ett konsensus om en rotorsak utan att ägna allt för stor tid åt metodik och byråkrati.

Exempel på 5 varför?

”Oljefläcken på Toyota bilar”

En bilmekaniker har fått in en bil som läcker olja.
Han eller hon ställer sig då frågan varför då? Jo för att oljetanken är glapp.
Varför är oljetanken glapp, jo för att packningen på rören inte sluter åt ordentligt.
Varför är det så? Jo för att de är gjorda av dåligt gummi.
Varför är det så? Jo för att de var billigast.
Varför har vi köpt in dem? Jo för att våra inköpare premieras för billiga ordrar.

Slutsatsen av denna rotorsaksanalysen är alltså att källan till felet med oljeläckaget beror på fel bonussystem för inköpare (eftersom pris prioriteras före kvalitet). Syftet är alltså att lösa källan till problemen istället för att lösa symptomen.

One comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s