Ditt professionella rykte!

Det är väldigt enkelt och självklart att ryktet spelar roll! Det är inget nytt att de flesta jobben tillsätts på grund av rekommendationer. Det jag upplever som bra, rekommenderar jag!

Vilken är min tagline – mitt professionella rykte i en mening är jag väldigt nyfiken på!

Författarna Karin Sandin och Per Frykman beskriver enligt nedan i fem punkter varför och vad man tjänar på att analysera och därefter utveckla sitt (Ditt) professionella rykte

● Ditt professionella rykte är din i särklass främsta tillgång och något som alltid går före dig. Du blir i ökad utsträckning den kunderna först kommer att tänka på och väljer. På detta sätt utvecklar du dina viktiga kund- och affärsrelationer.

● Du får människor att sprida ditt budskap. Genom att lägga en bråkdel av annonspengarna på att utveckla ditt och medarbetarnas professionella rykte istället för på annonser så kan du bli unik och sticka ut. Få kunder eller medarbetare brinner för det som är lagom och kunderna litar inte på företag, man litar på personer i företaget.

● Du tar dig från att enbart bli bedömd genom din historia / ditt CV till att bli bedömd genom din passion och ambition och det du vill uppnå i framtiden. Ju starkare professionellt rykte du har, desto mindre behövs ett CV och på detta sätt kan man minimera de felrekryteringar som är så oerhört kostsamma.

● Du tar dig från ”Jack of all trades” till att bli mästerlig inom din nisch och ökar avsevärt din konkurrenskraft. ”Att sluta göra listan” blir ett lysande verktyg när du känner ditt professionella rykte.

● Du tar dig från professionell stagnation till en professionell upptäcktsresa styrd av din passion. Stagnation i jobbet är det största hotet mot ditt professionella rykte och påverkar också påtagligt produktiviteten.

Om du har genomfört denna tjänst så dela gärna med dig om vad du tycker och tänker kring resultatet och din utveckling!

6 comments

  1. Ditt professionella ryktet är självklart intressant, men man får också ta det lite för vad det är….. Det är ett antal personers bild av dig, deras perspektiv och subjektiva bild. Människan har många dimensioner, är komplex och påverkas också av den omgivning/situation som man befinner sig i, etc..

    Tycker att det kan finnas risker att lägga allt för stor tillit till vad andra personer tycker och säga att det är en ”sanning”. Man måste själv också ha ett strategiskt perspektiv och en inneboende kompass med vad man vill med sin karriär, så att man ser rätt möjligheter när de dyker upp och kan styra om när det behövs.

    Här kommer mina reflektioner efter att ha arbetar många år med search, strategisk karriärrådgivning, assessment, coaching och förändringsledning.

    Jag har två viktiga tankar när det gäller detta:
    1. Du själv i hög utsträckning kan och bör bygga upp sitt professionella rykte och sitt nätverk på ett medvetet sätt. Att vara strategisk, men samtidigt med ”hjärtat” vara noga med de relationer man har runt sig. Vårda dem man gillar och där kemin stämmer. Det är inte lätt alltid när arbetet tar mycket tid, privatliv är hektiskt att man bara jobbar på och tycker att ”resultatet kommer att tala för sig”. Det räcker inte alltid! Hitta en balans mellan vad du ger företaget och vad du ”ger dig själv”, ditt nätverk, din personliga utveckling framförallt längre fram i karriär när du nått de tyngre positionerna. Om du då känner att det inte skapas möjligheter internt eller din och ledningens vision inte stämmer överens är startsträckan lång och läget tungt.
    2 Det andra är att alltid under en framgångsrik karriär händer att man ”målar in sig lite i en hörna” och måste göra ett omtag för att du själv, omvärlden, företag etc inte är i fas. Man får ”fronta” konsekvenserna av ett beslut när man fattade det kanske inte ens var medveten om att det var ett beslut! Det händer förr eller senare och gör dig om du hanterar det till en bättre chef, med större kapacitet att hantera förändringar. Nyckeln här är att sträva efter att fatta egna ”känslomässiga” beslutet när det behövs, inte bara ”glida med” eller göra vad andra tycker att man skall göra.

    Det så man skapar ett starkt personligt varumärke som är förankrat i dig själv som person, din grundtrygghet och står stadigt när det blåser och tiderna förändras.
    Hälsningar
    Lisbeth Hedberg

    1. Du har rätt Lisbeth om att människan har många dimensioner och är komplex. Då jag gillar att utveckla mig lyssnar jag mycket på feedback och försöker ”anpassa” mig till vissa situationer och på senare tid märker jag att det känns som om jag har en jobb kostym på mig. Vet mina kollegor vem jag egentligen är? Vet de hur jag är privat och varför jag agerar som jag gör eller vad som driver mig?

      Risken med att få en tagline på detta sätt även om jag själv svarar på samma frågor kan bli en aning tråkig. Både jag och personer kring mig skulle använda ord som ambitiös, resultatinriktad, rak osv… Jag skulle vilja visa min andra, lite mer personliga sida och det tror jag jag kan bäst göra som du skriver bland annat genom mina kontakter/nätverk… Kanske… Något jag måste jobba på är att släppa kontrollen 🙂

      Tack så jätte mycket för dina tankar och erfarenheter!

      1. Hej Kasewa, du tänker helt rätt! All modern syn på ledarskap av idag handlar om att visa ”hela sig själv” det är då det lyfter. Att lita på instinkten dvs att släppa kontrollen, lita till flow/dvs känslan, när man som grund har en gedigen erfarenhet är det som är nyckeln och till att flytta fram positionerna i ledarskap. Oftast enligt min mening mer kopplat till kroppen än huvudet om man skall förenkla…. För några år sedan gick jag en internationell ledarcoachingutbildning som lite bygger på det, Celeste som gick tillsammans med mig då, är väldigt inspirerande när det gäller att prata om detta, du kan lyssna henne på http://www.thecoaches.com/leadership/. Så var inte rätt för att lita på instinken!
        Lisbeth

  2. Kul att ni skriver och kommenterar kring det vi jobbar med – ditt professionella rykte (som också är titeln på vår nya bok). När vi arbetar med detta så låter vi också individen besvara motsvarande frågor själv, just för att få totalperspektivet. Det är sju beskrivande frågor som cirkulerar kring de nyckelfaktorer som skapar en persons professionella rykte. Ur denna jämförelse mellan vad jag säger och vad min professionella omgivning säger tittar vi på hur man kan utveckla sitt professionella rykte.

    Vi har fram tills idag arbetat med 750 personer och ser väldigt spännande resultat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s