Mitt chefsuppdrag!

En kort period vikarierade jag som chef, det har nu gått några månader sedan uppdraget. Jag är analytisk och reflekterar med jämna mellanrum eller efter varje större händelse så nu kommer min reflektion om det uppdraget. Vad hände? vad gjorde jag bra och vad kunde jag göra bättre?

Det finns ju ett antal kända misstag man gör som ny chef och jag hamnade såklart i någon fälla. Det gjorde jag fastän jag kände till den. Man övertror ibland på hur andra omkring en uppfattat situationen och missbedömer den gemensamma målbilden… Ser vi samma saker? Har vi likartade preferenser?

Det är viktigt att lära känna sina medarbetare och det skulle jag lagt mer tid på men jag hade helt enkelt bråttom! Uppdraget var kort och jag tog det inte som att endast hålla ställningarna så att arbetet flyter på, utan jag tog det som ett uppdrag jag skulle visa vad jag går för och visa även på resultat. Jag är väldigt resultatorienterad och i några få fall som detta, är det mindre bra!

Längst ner har jag de goda nyheterna men nu vill jag berätta vad jag ska göra och hur jag ska agera, vid eventuellt nästa (längre) chefsuppdrag!

Eftersom glädje för mig är viktigt, att kunna vara glad på jobbet och vara stolt över det man gör är det viktigt att skapa en glad miljö även för medarbetarna. Det är inte lätt att byta chef, det skapar oro för vad chefen tänker och tycker, vad denne ska hitta på! Därav större vikt att behålla glädjen som fanns eller skapa en för medarbetarna för att känna trygghet. Gruppen jag fick leda på 25 personer hade under en längre tid bytt chef flera gånger och kände sig osäkra i sin tillvaro. Jag borde ha gett de mer tid.

I början skulle jag lägga all tid på att lära känna mina medarbetare på alla sätt och vis, genom enskilda samtal, genom gemensamma aktiviteter och genom att bara vara där och lyssna! Lyssna är ett viktigt verktyg!

Nästa steg är att skapa en gemensam bild eller samsyn av var vi befinner oss och vart vi är på väg. Att göra detta skapar mening för medarbetarna, det blir mer synligt vilken roll deras prestation har. Genom att ha tydliga mål får medarbetarna bättre förståelse för vad som förväntas och vad syftet är.

En utmaning för mig är kommunikationen, vi är alla olika och behöver olika mängder information och vi uppfattar informationen bäst när de är anpassade efter våra unika behov! Vi kommunicerar på olika sätt och använder oss olika mycket av våra sinnen! Som chef måste jag kunna läsa av eller vara uppmärksam på mottagaren. Jag måste vara rak och inte linda in vilket är den lättaste delen för mig. Sedan måste jag genom att ställa frågor och summera eller låta mottagaren summera för att säkra att budskapet är emot taget. En fördel jag hade för denna grupp är språk och religion kunskaperna som förenklade att lösa ett problem ingen klarat att göra i flera år.

En annan del som jag anser vara viktig och som jag tycker, jag är bra på är att ge feedback. Jag försöker minska på tillrättavisande feedback (gäller ej de allra nödvändigaste)och ge mer uppmuntrande feedback för att förstärka medarbetare och kollegor. Jag tror starkt på att lägga ner energi på det som är bra för att öka den delen än att ruva sig på det negativa. Jag är ju mänsklig så det kan bli en del negativ feedback men det händer har jag märkt när jag varit stressad under längre period!

Att coacha är ett intressant sätt att leda tycker jag, att ställa frågor så att medarbetaren själv hittar svaren tycker jag om och har väldigt goda erfarenheter av genom bland annat en av mina tidigare chefer! Han gav mig aldrig svar på en fråga eller ett problem jag tog upp med honom, utan undrade hur jag skulle vilja lösa det eller om det finns andra vinklar att se på problemet. Många förstår sig inte på denna teknik och klagar på att aldrig få svar från sina chefer, men jag har blivit tränad i detta när jag skrev mitt examensarbete och känner till fördelarna!

Sist men inte minst att reflektera på daglig basis över hur mitt ledarskap varit just idag. Hur jag fungerat och agerat och vad jag kan förbättra till nästa dag!

Min fälla var att jag hade för bråttom, ville förändra och förbättra så mycket som möjligt på den korta tiden jag hade. Jag hade ju fått samtycke från chefen jag skulle vikariera för och hans chef. Det var en del medarbetare som tyckte att det gick för fort fram och uttryckte sig väldigt högljutt och tydligt.

Men för några veckor sedan var det dock 7 personer som kom fram till mig, faktiskt de som hade svårast för mig, dessa som jag tyckte var jobbigast och ställde till det för mig. De sa att de saknade mig och att de behöver någon som jag, det hade de inte förstått förrän nu. Det gjorde mig glad!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s