Möjligheternas Hus!

Min dotter Nascha blir 3 år i oktober och jag tror inte det är ovanligt att man som förälder börjar intressera sig för förskolan. Man vill ju sitt barns bästa och undersöker alla möjligheter att skriva in sitt barn på en bra förskola med duktiga och intresserade pedagoger.

I samband med att jag sökte information om barnomsorgens olika alternativ för två år sedan, träffade jag på en text som jag använt mycket i mitt arbete. För när jag läste det så relaterade jag till ledarskap och ledarskapets perspektiv på utveckling av medarbetare och verksamhet.

Vi ställer motfrågor till barnen och hjälper barnen söka svaren själva genom att utforska och experimentera kommer de fram till egna lösningar. Med detta arbetssätt får vi självständiga barn med en stark tro på sig själva. Så att de själva ska komma till insikt. När ett barn slutar hos oss på vår förskola vill vi att barnet skall minnas tiden på förskolan som lärorik, spännande och rolig. De skall ha upplevt ”möjligheternas hus”.

Visst är den underbar?! Tänk om vi kan byta ut några ord så att texten blir istället:

Våra medarbetare söker svaren själva, genom att utforska och experimentera kommer de fram till egna lösningar som passar den egna verksamheten bäst. Genom att själv komma till insikt får vi självständiga medarbetare med en stark tro på sin yrkeskunskap och arbetsplats. Vi vill att de som jobbar här och de som slutar ska tycka att tiden på denna arbetsplats varit lärorik, spännande och rolig. De skall ha upplevt ”möjligheternas arbetsplats”.

Ett sådant ledarskap är jag inspirerad av att erbjuda och önskar själv få hela mitt yrkesliv!

Jag tror att ni håller med mig och att tycka att förskole- & skolverksamheten är av stort värde för framtiden. Jag önskar att pedagoger och lärare fick mer stöd och coaching och att kvalitet skulle vara en självklart aspekt att jobba med i dessa verksamheter. Jag anser till och med, att verksamheter som inte klarar av att få någon sorts kvalitetsstämpel inte ska kunna bedrivas. Varför har vi inte det kravet när det ständigt pratas om kvalitet?

Det finns många förskolor som fått diverse utmärkelser, den senaste jag känner till är Condorens förskolor i Nacka. De fick utmärkelsen svensk kvalitet. men även andra priser tidigare!

Min Nascha i den ålder hon är i ger mig glädje varje dag över en ny sak eller nytt ord hon lärt sig. Jag noterar hennes utveckling som är i raketfart och redan nu känner jag av hur snabbt tiden går. Jag är otroligt tacksam för förskolan som Nascha går på. De har intresserade, tålmodiga och kärleksfulla pedagoger. Jag upplever att de strävar efter att få trygga, härliga och harminiska barn! Nu är Nascha på sommarförskola och det känns så bra även med de pedagoger hon inte känner sedan tidigare. Trots nytt hus är hon är glad, självständig och ser fram emot varje ny dag! Jag skulle verkligen vilja hjälpa Naschas förskola att söka en kvalitetsutmärkelse, tror på de mycket. Det skulle dock kännas konstigt med en förälder i den processen och det är ju en del jobb som tar tid…

Pedagoger som utbildar våra barn i områden som kultur, natur, genusfrågor mm men även lär eller tar fram egenskaper hos våra barn i ansvarskänsla, empati och samarbete. De lär de att upptäcka sina starka sidor! Det kallar jag kvalificerade pedagoger eller ledarskapsutbildare! Det är ju de här otroliga pedagogerna som lär våra barn det som krävs för att en arbetsplats ska fungera. Det är ju att ta hänsyn, lyssna, dela med sig och att ha ordning och reda! Det är ju våra barn som blir morgondagens medarbetare och ledare!

Naschas vanligaste mening just nu är: Jag kan själv!

One comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s