Framgångsfaktorer i förbättringsarbetet

Vissa säger att förbättringsarbete är lätt medan andra tycker det är jätte svårt att få till på grund av alla personligheter i en organisation, många viljor och egna riktningar. För att få till ett förbättringsarbete att lyckas behöver ledningen så klart vara övertygad att detta ska göras och att skapa samsyn överallt i organisationen. Chefskapet anser jag vara en förebild, är inte cheferna med kommer det vara svårt att få med medarbetarna. Men annars är alla lika viktiga och alla har en roll! Nedan är en samling punkter på varför ledare och medarbetare är viktiga. Och glöm inte, uthållighet är av stor vikt!

Ledarskapet har en nyckelroll

  • Personligt engagemang och aktivt ledarskap
  • Tillåta och skapa förutsättningar till förbättringsarbetet
  • Uppmuntra till kreativitet och ge mandat att uppfylla rimliga mål
  • Förmåga att inspirera medarbetare
  • ”Inte lägga sig i men bry sig om”
  • Efterfråga resultat av förbättringsarbetet
  • Standardisera och säkra redan gjorda förbättringar

Medarbetarna är en förutsättning

  • Gemensamma syften och tydliga mål
  • Strukturera arbetsmetoder, vilket förenklar och skapar trygghet
  • Insikt i att ett tvärprofessionellt team skapar möjligheter att se helheten
  • Ge och ta erfarenhet från andra medarbetare och kliniker
  • Skapa delaktighet som får medarbetare möjlighet att påverka
  • Skapa en mätkultur kontinuerlig uppföljning av mål
  • Avsätta tid! Annars händer ingenting
  • Ha tålamod. Förbättringar kräver uthållighet

One comment

  1. Jättebra punktlista, Kasewa! Jag skulle vilja lägga till att det är en fördel att styra kreativiteten i riktning mot det mål som ledningen lagt fast. Om alla förstår ”spelplanen” för utvecklingen och bidrar med sin kreativitet ”på planen”, ökar värdet av varje medarbetares bidrag. Idéerna inom de givna gränserna har större chans att genomförda, eftersom de bidrar till att vi kommer närmare målet.
    Ibland undviker vi av snällhet (feghet?) att tydliggöra gränser som faktiskt finns. Det är att göra medarbetarna en otjänst. Vi vet ju redan på förhand att idéer som leder bort från målet inte kommer att genomföras.
    Sedan kan kreativitet användas också i andra syften, t ex att ompröva ett arbetssätt helt eftersom det inte fungerar. Då vill vi inte begränsa tankeverksamheten. Men det är en annan diskussion. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s