Mer engagemang med Gemba!

Gemba har vi på Servicetjänster och Logistik gjort under en längre tid nu. Vi mäte och hade mål för hur många gemba varje chef skulle göra och rapporterade in detta för att säkerställa att det gjordes och få igång chefsgruppen. Efter ett tag fick även verksamhetsutvecklarna vara med i detta mätetal då vi behövde veta vad som hände där ute, utanför de områden som vi för tillfället jobbade med i projekt eller uppdrag.

gembaEfter ännu en tid ville vi ha teman på våra gemba, alltså att vi
tillsammans på ett möte bestämde
vad vi skulle titta på och prata
kring extra mycket, ihop med medarbetarna. Ni kanske vet att inom lean finns ett
gembadokument med ett antal frågeställningar att svara på under tiden man gör rundvandringen. Detta ville vi inte göra för att det inte skulle bli så formellt och kontrollerande gentemot våra medarbetare utan vi ville mer sätta igång en dialog mellan chefer och medarbetare. Sedan redovisade vi chefer och verksamhetsutvecklare på våra förbättringsmöten vad vi sett och vad vi skulle vilja förbättrades. Medarbetarna var i början nervösa för varför cheferna plötsligt skulle ”titta” till de men efter att de fått reda på mer om syftet så har Gemba promenaderna uppskattats mycket. Många kan efterfråga, – När kommer ni till min enhet på gemba?

KvalitetsMagasinet har uppmärksammat vår Gemba i en artikel. Har du inte denna så kan du öppna Kvalitetsmagasinet nr 1 2013 – Gemba hos SoL

Jag återkommer vid något tillfälle för mer info om våra gembapromenader. Dela gärna med dig om era erfarenheter kring gemba!

2 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s