Mätetal på olika nivåer

Efter en intressant seminarie om mätetal blev det ännu mer intressant att se över de egna mätetalen och vad de egentligen stod för. Jag viste att vi hade för många mätetal och var övertygad om att vi kan hitta bättre och mer värdefulla mätetal för organisationen. Nedan lite info i hur man kan tänka vid sitt arbete kring mätetal. Mätetal delas in i två kategorier:

Uppföljande mätetal – hjälper oss att följa upp i ”efterhand” hur förbättringsarbetet går (laggande)

Styrande mätetal – mäter ett beteende/handling som för oss mot de uppföljande mätetalen (ledande)

Ett sätt att förstå detta är med exemplet ”Att gå ner i vikt”
Jag vill gå ner 10 kg i vikt vilket innebär att mitt mål är en vikt på 70 kg.
Uppföljande mätetal är i detta fall min aktuella vikt, att jag väger mig varje morgon hjälper mig inte att nå målet utan då följer jag endast upp hur det går och eventuellt frustreras över att det inte går så bra 🙂

Styrande mätetal är hur mycket mat jag äter (kcal per dag) och tid för motion (min per vecka) Det är mätetal som genom beteende förändring får mig att nå mitt mål!

De styrande mätetalen mäter beteenden som man tror/vet leder mot målet en vikt på 70 kg

mätetal

På övergripande nivå rekommenderas att inte ha mer än tre mätetal, men det ska vara av båda sorterna, uppföljande och styrande. Dessa mätetal ska styra och följa upp det stora helheten. Samma sak gäller per enhet, helst inte mer än 2-3 mätetal att följa och som bör vara relaterat till enhetens mål.

Vi tar några exempel på uppföljande och styrande mätetal:

trasig bilUppföljande mätetal som att exempelvis mäta ”Hur ofta bilen går sönder?” När det väl händer är det redan för sent

Medan styrande mätetal, ”Hur ofta utförs underhåll på bilen?” En väl underhållen blir går sannolikt inte sönder lika ofta som en dåligt underhållen. Eller?

skor1

Försäljning av skor kan vara ett bra exempel 🙂

Ett uppföljande mål är då att öka försäljningen med 10% medan ett styrande mätetal kan exempelvis vara visa minst fyra par skor för varje kund, fråga om kunden vill skaffa ett medlemskap/bonuskort? Dessa mätetal mäter beteenden som leder till målet.

För mer info se klippet nedan från franklincovey!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s