Outsourcing av inköp

imagesProcurement outsourcing, PO eller outsourcing av inköp är enligt bedömare tydligen endast i början av sin resa och kommer öka! Detta som ett resultat av jakten på kostnadseffektivitet men även ständig konkurrens. Det flesta som är för outsourcing tar då upp att organisationen ska hålla sig till sin kärnkompetens! Vilket får mig att undra… Vad menar man egentligen? Ett företag består av diverse avdelningar som stöd för att erbjuda sin kund en produkt eller tjänst… som anses som kärnan eller kärnkompetensen. Men alla avdelningar i denna organisation har sin kärnkompetens, varför ska man tala om att hela företagets kärnkompetens är xx??? Det är ju inte så att vi exempelvis har läkare på It-avdelningen precis, vi har kompetenta personer på den plats de ska vara på.

Man beskriver vidare att de som är emot outsourcing har som argument att ”tappa kontrollen” över sina köpprocesser. Kanske är det för att jag jobbat inom den offentliga verksamheten men jag skulle inte rekommendera en outsourcing, inte är jag rädd för att tappa kontrollen , nej… jag vet, och har sett att den egna organisationen kan se över sina processer, kan göra jobbet bättre och billigare än en outsourcing partner. Sen säger jag inte att det är svart eller vitt! När ett sådant beslut ska tas måste man göra en djupanalys för den organisation det gäller. Det handlar om att ha tid att rätta till eller inte… vad är bäst långsiktigt? Vanligtvis är det samma anställda som outsourcing företaget tar över, varför skulle de kunna driva verksamheten bättre? Jag är övertygad att ser man över sina processer så kan man förbättra och sänka kostnaderna!

Enligt den erfarenhet jag har från upphandlingar och många företag som gärna tar över delar av offentliga verksamheter så saknas det mycket för att få till en verksamhet som är korrekt. Med det menar jag, att kunden ska känna sig delaktig i de strategiska besluten för att kunna återta ansvaret vid behov.

För att det ska bli bra outsourcingar inom den offentliga sektorn då man är bunden till avtal som inte går att bryta så enkelt måste vi se över upphandlingsprocessen noga. Vi måste säkerställa kvalitet i resultatet av upphandlingen – alltså minsta lilla måste tyvärr ses över och dess konsekvens bör vara uträknad. Vi måste även vara klara över vilka mätetal vi ska ha som krav för att verksamheten ska skötas strategiskt som vi vill. Alltså vara klar över strategi frågan och implantera den hos leverantören och inte tvärtom.

Inom den privata sektorn som jag inte vill uttala mig så mycket om, de har ju också avtal men jag tror ändå att de är lättare att bryta eller ändra och framför allt är det inte skattepengar man leker med…

Procurement

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s