Förbättringar tar tid…

För att lyckas i sitt förbättringsarbete finns det flera ingredienser som spelar sin roll. I det stora hela handlar det om struktur och tålamod. En av sakerna vi på Karolinskas logistikavdelning har på våra förbättringsmöten är handlingsplaner. När vi går från mötena ska minst en uppgift tilldelas varje medlem. Eftersom vi har förbättringsmöten varannan vecka är det överenskommet att allt vi åtar oss ska vara klart till nästa förbättringsmöte.

ElefantDet innebär att vi inte åtar oss stora uppgifter, om vi gör det är det förbättringsledarens roll att ifrågasätta ifall vi verkligen hinner göra klart det så att gruppen rannsakar sig själv. Vi pratar då om att stycka elefanten vilket handlar om att införa större förbättringar i etapper.

Att göra förbättringarna i etapper är att göra de i små steg för att hinna med och inte få en stressig tillvaro samtidigt som vi får chansen att utvärdera längs införandet och göra ännu bättre.

Förbättringar tar tid vilket ofta underskattas, att det tar tid tyder för mig på en frisk organisation som vet vad de gett sig in på.

I vårt koncept har vi även en prioriteringsmetod, alla förbättringar som medarbetare uttryckt utvärderas utifrån den tid/svårighet det tar att införa i relation till effekten på organisationen och organisationens kunder. De som fått bäst poäng väljs att sättas igång med. Detta betyder inte att vi valt bort något utan att vi inte ger in oss på allt och tar oss vatten över huvudet. Dessutom blir det lättare att utvärdera vad som egentligen förbättrade situationen. Gör man flera förbättringar på samma gång inom ett område vet vi inte vilket som var mest effektfullt. Då missar vi lärande loopen!

En viktigframgångsfaktor tycker jag är att vi är många som finns där både under processen och efteråt. Alla som vill och kan vara förbättringsledare har utbildats i hur man leder en förbättringsgrupp. Många av dessa ledare är utbildade även i coachning, vilket innebär att många har en egen grupp som de leder som förbättringsledare och en annan grupp som de coachar. Sen har så klart våra verksamhetsutvecklare som erbjuder hjälp och stöd.

Det är av stor vikt att vara tydlig med nyttan av förbättringen och hjälpa verksamheten att leva förbättringen och få en kontinuerlig vana att fortsätta…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s