CityLogistik

Första gången jag kom i kontakt med citylogistik som begrepp var på en examinationsföreläsning på högskoletiden i Skövde. Citylogistik var så intressant koncept att jag aktivt sökte mig till det och fick det som mitt första jobb. Att som delprojektledare förbättra logistiken för Stockholms stad var en spännande och lärorik tid. Projektet hade ett bra syfte gällande minskning av buller, negativ miljöpåverkan, olyckor och sänkning av kostnader bl.a.

Att jag tar upp Citylogistiken så många år efter att jag lämnat det är för att det kommer alltid vara i mitt hjärta. Dels för att det var mitt första jobb och dels för att det resulterar i så bra resultat att jag är förundrad över att det inte startas överallt eller att det till och med läggs ner. Dock ser jag artiklar med jämna mellanrum här och där så citylogistik är alltid på tapeten. Längst ner ett foto på en artikel om Citylogistik i Göteborg som verkar gå bra!

Behovet av förbrukningsvaror ökar i städerna inte minst i takt med inflyttning. Det finns olika upplägg för citylogistiken, ibland handlar det om diverse mindre butiker som samarbetar och samlastar så att de får färre leveransbilar till ett trångt område så som exempelvis gamla stan, andra upplägg är mellan distributionsföretag och sen finns det upplägget jag jobbade med där Stockholm stad splittade varupris och leveranskostnad i upphandlingarna för att alla leverantörer ska leverera till en hub som i sin tur sköts av ett upphandlat distributionsföretag. På så sätt blev visionen att Schenker som fick kontraktet skulle leverera allt som staden köpte in.

Alla politiska parter var överens om att starta citylogistik konceptet då det togs ett beslut om detta i kommunfullmäktige. Konceptet handlade om att distribuera stadens varor från motsvarade flera tusen leverantörer i en samordnad ruttplanering. Så istället för att en adress skulle dagligen få mellan 3 och 5 halvfulla lastbilar fick de nu 1-2 besök istället.

Detta genom att alla varor samordnades på en hub utanför stadens kärna. Kanske är det svårt att tänka sig vid första anblick hur stort detta skulle bli men tänk dig en stad med ett antal förskolor, skolor och ålderdomshem som ska försörjas med diverse varor men även alla kontorsbyggnader där stadens på den tiden 48 000 anställda satt. Ni kanske kan tänka er hur mycket förbrukningsvaror som levererades..?

I Stockholms konceptet ställde vi krav i upphandlingen på att alla bilar som skulle in i Stockholms stad för leverans skulle vara miljövänliga lätta lastbilar. Ett väldigt lyckat koncept vill jag säga!

Detta koncept lades tyvärr ner, endast 20% av stadens varor var starten, resten skulle komma in i flera steg. När den borgerliga majoriteten vann valet 2006 så startade man en försäljning av alla skolkök vilket innebar att volymen som skulle in i konceptet skulle försvinna – därför la man ner alltihop. Ett stort misstag!

Det behövs ett politiskt stöd för att skapa ett koncept för citylogistiken eller diverse beslut med bra konsekvenser för staden. Det bästa vore om transportföretagen samarbetade även i storstäderna så som man gör i Norrland. Det är en helt annan mentalitet och vilja att samarbeta i Norrland då det bli för dyrt att inte samarbeta. I Södra Sverige vill man konkurrera ut varandra så man bråkar om mindre saker så som vems logga som sitter på lastbäraren. Ja tyvärr är det på den nivån!

Jag tror det finns många lösningar till att öka på citylogistiken och politikerna kan besluta om mycket som kan få transportföretagen att samarbeta men det måste tillsättas en grupp som tar dessa diskussioner och sprider det nationellt.

Vill ni fråga något om Citylogistik som jag jobbade med är ni välkomna trots att minnet sviker ibland kring detaljer. Annars finns det en expert inom området vid namn Maria Lindholm. En gammal artikel om Citylogistik projektet kan du läsa här.

Citylogistik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s