Konstruktiv tillsägelse

reprimand-resize

 

Som chef och ledare har man skyldighet att rätta till fel. Målet med konstruktiv tillsägelse är att personen ifråga ska känna sig motiverad att ändra sitt beteende.

Det är inte lätt och det finns en del knep att lära sig och använda sig av, gång på gång för att få det att sitta.

Det absolut mest tabu handling enligt min åsikt är att anklaga personen för diverse och använda lönesättningen för att bestraffa. Det lär inte motivera medarbetaren utan endast förnedra och såra!

  1. Positiv / Neutral start
    • ”Hej, va bra att du kunde komma…”
  1. Understryk vikten av mötet
    • ”Jag vill understryka att jag tycker detta möte är viktigt och jag känner att vi måste komma fram till en lösning innan vi skiljs åt…”

  1. ”Ja tillriktlinje
    • ”håller du med om att…”

    Denna fråga måste gälla alla. En generellt formulerad riktlinje. Svaret på frågan måste bli ja.

  1. FaktaLägg fram fakta som beskriver skillnaden mellan personens beteende och riktlinjerna i punkt 3.
  1. Vad föreslår du?
    • ”Vad tänker du förändra i ditt beteende så att detta inte fortsätter…”

    Detta sätt att prata på understryker att det faktiskt gäller personens beteende. Skapa delaktighet och motivation. Var överens om hur ni går vidare, sätt konkreta mål och tillvägagångssätt för att lösa problemet. Vid behov ge betänketid.

  1. Sammanfattning/konkret nästa stegKontrollera om att ni är överens om fortsättning. Ge stöd!
  1. UppföljningKom överens om när och hur ni ska följa upp detta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s