Vinnaren i ineffektivitet!

Jag har rest till många länder och har säkert varit på tre gånger fler flygplatser då jag alltid åkt hem från annat håll än där jag landat. Och aldrig har jag skådat ett land och dess flygplatser så ineffektiva som i Turkiet. Som Lean konsult och implementerare såg jag så mycket som skulle kunna förbättras. Läs och gissa vad jag skulle ta tag i!

turkietTurkish Airlines från Sverige var 40 minuter sen. Sedan slarvar de bort vår barnvagn och 2st bilbarnstolar som vi tog med oss (Avis hade inte bilbarnstol att hyra ut). På plats håller de kvar oss vid bagage utlämningen med falska förhoppningar om att bagaget är på väg vilket resulterade i att vi på håret missade vår anslutning Istanbul-Ankara.

Vi blir ombokade av flygplats medarbetare som inte kan ett ord engelska, på ett nytt flyg till Ankara fast vi försöker förklara att vår ordinarie resplan ändå är bruten då vi kommer att komma fram försent för vår anslutning till Mardin. Det tar ett bra tag innan hon förstår att vi inte kan hinna med ett flyg som avgår en timme innan vi anländer. Men enligt henne så är det bara att ta nästa anslutning till Mardin från Ankara. Vi litar på att det fixar sig eftersom hon säger det! Borde jag inte lyssnat på personalen?

Men när vi kommer till Ankara så har givetvis det enda planet för dagen redan avgått till Mardin så vi blir hänvisade tillbaka till Istanbul igen då det går ett direktflyg därifrån till Mardin om två timmar som vi kunde ha blivit bokade på direkt istället för att åka T/R via Ankara. Personalen i Ankara undrar varför man skickat oss dit!?? Det är en bra fråga!

När vi stressad ska hämta vår sista kvarvarande resväska eftersom vår anslutning aldrig fanns så påstår personalen att väskan finns kvar i Istanbul fastän annan medarbetare säger det motsatta. Efter 20 minuters tjafs så visade det sig att väskan ändå fanns i Ankara. När vi åker därifrån så hinner bokningskillen bara skriva ut 2st boardingkort för vår familj på 4st Istanbul-Mardin, men det skulle inte vara några problem eftersom boardingkorten ändå fanns inne i datorsystemet säger han. Åter litar man på personalen…

Väl i Istanbul vid incheckningen så visade det sig trots alla garantier i Ankara ändå att två boardingkort är ”Big problems”. Efter att ha förklarat situationen för 5 olika personer och det varit snack om att vi ska betala extra istället för att bli kompenserade så lyckas vi slutligen komma på flyget tack vare att det var försenat. Väl i Mardin hoppades vi att Turkish Airlines ska hitta våra bilbarnstolar och barnvagn men efter två dagars väntan gav vi upp och köpte en ny barnvagn. Det är ju inte trevligt eller skönt att i 45 graders värme bära på ett barn. När vi åkte från Mardin valde vi att ändra i förlustrapporten och ge vår svenska adress så att våra saker ska hem istället för att vi ska försöka hitta de under hela resan. Personalen sa till oss att när vi är i Sverige lovar de att våra saker är på Arlanda och inväntar oss. Ingen stor förhoppning om det men vi håller ju tummarna ändå 🙂

För att fortsätta vår resa skulle vi nu ta ut vår hyrbil där vi på bekräftelsen har ett belopp om 400 turkiska lira att betala men Avis i Turkiet vill ha 870 istället… Här kommer kundorienteringen in! De vill att vi ringer och löser det eftersom de tycker att vi har fel belopp på vår bekräftelse… Det tar en hel timme men till slut får vi de att förstå att vi faktiskt är kunder och om de har fel belopp jämfört med mellanhanden så är det deras uppgift att se över avtal mellan parterna. Här måste jag ju även berätta att hyrbilen skulle hämtas i Mardin centrum men när vi kollar adressen så är det Mardin flygplats som är 30-40 minuter bort (centrum är bara 7 min bort). När vi frågar hur det kommer sig att det står Mardin centrum i vår bekräftelse säger de att deras kontor på flygplatsen heter ”Avis Mardin centrum”… Snacka om att lura sina kunder!

Två veckor där och och utnämner både land och flygplatser till mest ineffektiva och kund ovänliga jag varit med om!

Genom hela resan träffade vi på ett antal problem som tyngde vår resa. Endast Kappadokien var väldigt turistvänlig, enda stället man kunde prata engelska och där var de verkligen kundvänliga! Där kunde vi slappna av och njuta av landskap, solnedgång, luftballonger…

[slideshow_deploy id=’3129′]

 

 

10606465_10152755010557787_5097644209542028765_nPs: Eftersom vi hade så lite förtroende för företagets löften om att få tillbaka våra saker i Sverige valde vi att leta upp dessa själv på Istanbuls flygplats (Mellanlandning). Det tog oss en hel del samtal med olika personer, skickades mellan inrikes och utrikes avdelningen för förlusthantering och till slut, efter tre timmar hittade vi våra grejer. På ett stort lager bland tusentals vagnar… Flygplats personal hade redan gett upp om de för länge sen, de skulle aldrig ha hittat till Sverige om vi inte hade agerat själva.

Hotell ägaren i Kappedokien som för övrigt är uppvuxen i Tyskland och USA berättade att flygplatserna har inte hängt med den stora förändringen i antal ökade inresande plan till Turkiet. Man tar emot flygplanen men ökar inte personalstyrkan. Och om man har en anslutning som är inom loppet av 2 timmar så är det 100% säkert att väskor och annat kommer försvinna. Ska man vara på den säkra sidan ska man planera sin resa så att mellanlandningarna är längre än två timmar för att man ska ha tid att leta upp och säkra att väskorna kommer vidare i processen. (önskar du kunde läsa mina tankar genom skärmen)

Som jag skrev i början finns det mycket att göra i Lean anda och en hel del mätetal att sätta upp för att styra ”förlust” verksamhet. När man är mitt i situationen är detta inte roligt alls men för övrigt är detta för mig som en skål godis! Hur tänker du när du nu tagit dig igenom min resa i ineffektivitetens land?

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s