Ny organisation samlar servicefunktioner

När ett sjukhus har tillgång till logistiker som mig och mina kollegor så är en av de viktigaste uppdragen att faktiskt hänga med i vad som händer i omvärlden och gärna vara före. Vi driver på utvecklingsarbete och leder diverse projekt som cheferna satt upp att göras i verksamhetsplaner. Och eftersom NKS sägs bli så modernt när det är klart och det kommer drivas av extern part är det inte mer än rätt att Karolinskas andra hälft i Huddinge som drivs av egna medarbetare ska vara minst lika bra! Karolinska kommer att göra färre praktiska servicejobb framöver och vi kommer att bli färre utförare, eftersom den nya sjukhusbyggnaden kommer att skötas av Coor. För att samordna alla Karolinskas serviceverksamheter startades i våras en ny organisation för facility management (FM). De första som inkluderades i Servicecenter var städleverantörerna. Sedan har bland andra konferensservice och varutransport lags till och fler tjänster kommer att inkluderas framöver.

Den nya FM-organisationen är en del av staben Administration och Service och syftet har varit att samla alla sjukhusets servicefunktioner i en gemensam organisation. Det innebär att både de så kallade mjuka FM-tjänsterna (vaktmästeri, receptioner etc.) och de hårda FM-tjänsterna (fastighetsrelaterade, tidigare organiserade under Lokal och Bygg) sedan 1 april ligger samlade under ett tak.

Det pratas på många håll om ”en väg in” och det gör det hos oss med. Det betyder att det ska vara lätt för verksamheterna att hitta till servicefunktionerna. Tidigare har kontakt skett mellan leverantör och verksamhet. Nu har vi ett eget servicecenter inom sjukhuset som fångar upp avvikelser och dit verksamheterna kan vända sig direkt. Det är en kvalitetssäkring men även en fråga om kundorientering tycker jag!

Det är många frågor kvar att lösa och nya rutiner att sätta upp. Ska vi ha ett servicecenter i Solna och ett i Huddinge, eller ett gemensamt? Det är vi inte riktigt klara med. Hur ska samarbetet fungera funktionsfritt jämsides med Coors egna servicecenter?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s