Bemöta besvärliga kunder?

unhappy-customers2För några år sedan lät vi alla på avdelningen jag jobbade för genomgå en ”service utbildning” vid namn Bemöta besvärliga kunder. Jag har länge reflekterat över varför kursen heter som den gör. Det har stört mig en del, jag har tänkt att om man nu tycker är kunden är besvärlig då kanske man inte ska jobba inom service branschen. Kanske tycker ni att jag är väl hård men sanningen är att vi inte ska behöva ens komma till den punkt där vi tycker att kunden är besvärlig. Om vi har gjort rätt ifrån oss från början. Alltså om vi vet vad kundens behov är och hur de vill ha servicen utförd då behöver vi inte ens hamna i den situation att behöva gå en kurs i hur hantera dessa ”besvärliga” kunder.

Jag tror inte någon vaknar en morgon och säger/tänker nu ska jag fan vara den besvärligaste kund som finns! Om en kund har synpunkter så är det för oss bara att lyssna för kunden har säkert något att tillföra som vi kan lära av. Kanske något vi inte tänkt på och på så sätt kan tillföra vår tjänst något extra som konkurrerar ut konkurrentens erbjudande.

 

Kanske har jag dåligt minne men jag brukar säga att jag minns det som varit riktigt bra. Skit in är skit ut för mig och om jag ska vara ärlig så minns jag inte innehållet i den utbildningen, förutom namnet. Jag hade hoppats att man hade ändrat namn på kursen för jag tycker den är opassande. Hur känns det som kund att veta att ett företag låter sina anställda gå en sån kurs? Jag som kund uppskattar det inte. Jag är nämligen en jätte besvärlig kund för de som inte förstår vad jag vill komma åt men jag är en guldgruva för de som förstår och tar till sig. För vi vet alla att det är så tråkigt att inte få feedback för att utvecklas, mogna företagare är tacksamma för kritik/synpunkter. Utbildningen kan vara bra, som sagt så minns jag inte men namnet på kursen borde utgå mer från företagets perspektiv och inte kunden som problem. Själv har jag flera bra namn för kursen, vilket namn tycker du skulle bättre passa?

Jag var ju bara tvungen att googla kursen och se om den fanns kvar och till min förskräckelse ser jag tre punkter för varför man ska gå kursen. En av dem är:

Lär dig att lugnt och professionellt bemöta kunder som är manipulativa, arroganta, aggressiva mm.

Behöver jag ens kommentera?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s