ICA – En positiv och framgångsrik organisation

IMG_9003Snart är det semester och med det avslutar jag min tredje månad på ICA och vilken start det varit. Jag började i en period då ICA:s logistik organisation genomgår en intern assessment. Assessmenten utförs av oss på Operational Excellence, alltså av mig och mina kollegor. Det har varit ett otroligt bra sätt att lära känna organisationen och dess logistikenheter ute i landet när man under flera dagar intervjuar ett stort antal medarbetare och ledare, man medverkar på deras dagligstyrning tavlor och gör ett antal Gemba promenader. Det finns inget annat bättre sätt att lära känna sin organisation på.

För er som tidigare inte läst mina texter och inte upplevt mina berättelser inom den offentliga sektorn och specifikt vården. Så ska ni veta att det varit en väldigt intressant förflyttning från en bransch till annan trots att jag verkat inom området logistik och verksamhetsutveckling. Med min nya tjänst har jag även förflyttat mig från offentlig till privat sektor. En förflyttning från en organisation med stor ekonomisk press, ständigt ökade vårdbehov och dyrare vård samtidigt som krav på kostnadsbesparing motsvarande minst 3% per år.

Visst finns det likheter som jag alltid trott men det är ändå väldigt olikt, i anda, kultur och ledarskap. Likheterna handlar mer om oss som människor och kopplingen till förändringsledning. Det bekväma i oss som gärna vill göra som man alltid gjort, eller den tunga känslan i kravet att ständigt bli bättre – sånt som finns överallt. Det som är annorlunda är att inom vården är problemet den dåliga ekonomin och den ständigt ökade vårdkostnaden som är utgångsläget för att förbättra och effektivisera organisationen. Vårdgivaren har en beställare som inte vill betala för vården trots att de är medvetna om kostnaderna och erbjuds de mer vård än det de beställt blir vårdutföraren bestraffad. Lite komiskt har jag alltid tyckt att det är. Medan på ICA uppkommer problemen pga ökade kundbehov och behovet att tillfredsställa kunden. Och viktigast av allt, att kunden vill ha mer och betalar för det de vill ha. Att förbättra i positiv anda mår organisationen självfallet bättre av och det märks i kulturen.

Att ha förflyttat sig från att ha patienten först till att göra vardagen enklare som vision är väldigt obeskrivbart. En känsla som jag låter er själva skaffa er en eventuell bild av om det går.

vision

Jag hade en otrolig bra tid på Karolinska, fina kollegor, bra chef större delen av min tid och en bra roll med engagemang på flera håll i huset. Jag har jätte trevliga minnen med kollegor där flertalet är vänner numer. Men att vara på ICA är som en fest varje dag, kanske överdrivet att säga fest varje dag men det känns så då det sista året på Karolinska var lite tungt på grund av en enskild person som tyngde ner stämningen. Alla på Ica är glada och omhändertagande, trots att jag inte hade en chef när jag började så tog man hand om mig, ringde och kollade läget, såg till att introduktionsplanen följdes av kollegor och chefen högre upp (han som rekryterade mig slutade innan jag började).

Mina första veckor kunde jag tyst undra för mig själv om det var något fel, hur kunde alla vara så glada och så trevliga hela tiden? Jag börjar förstå kulturen allt mer, det är hög tillit på medarbetarna här, det är frihet under ansvar, alla gör sitt bästa för de vill och mår bra av det – de helt enkelt älskar ICA och ICA kulturen. De som slutar får en trevlig och värdefull avtackning, en avtackning där tårar fälls… Det är en kultur där alla verkar ta hand om varandra. Redan har jag upplevt att folk som slutat kommit tillbaka och vet ni vad? De välkomnas tillbaka med öppna armar! Härligt!

Jag upplever en hel del skillnader i ledarskap, medarbetarskap eller kollegieskap, jag kommer dela med mig om skillnader inom dessa områden men även inom värderingarna. Jag har alltid uppskattat kraften i värderingar och att tänka i andra värderingar är också en förflyttning som heter duga. Jag gillade/gillar ju Karolinskas värderingar men jag gillar även ICA:s och mycket kan man hitta gemensamt tycker jag när det gäller ambitionerna att ständigt förbättra organisationen.

värderingar

pil

Icavarderingar

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s