Ständiga förenklingar

Byter du ofta mellan olika telefonmärken eller har du hittat din favorit? Jag kan slå vad om att du håller dig till ett märke och varför gör du det? Jo, för att för oss kunder, är det viktigaste enkelhet och att de funktionerna vi lärt oss fungerar problemfritt. Att vi inte ska behöva lägga ner tid på att lära oss en ny telefon.

Användarvänlighet skapar långsiktig lojalitet eftersom vi kunder litar på att produkter från samma företag kommer hålla samma höga kvalitet vi vant oss vid, särskilt inom området enkelhet! Det finns ett inre motstånd i oss att byta varumärke, mest av rädsla att det ska medföra besvär och ta tid som vi inte har.

Tekniska prylar som är enkla att använda döljer vanligtvis en enorm komplexitet. Tänk bara på google, enkelt för oss kunder men vilken komplexitet det finns bakom den enkla vita sidan och de färgglada bokstäverna?! Att förenkla kräver kunskap, tid och energi. Hur jobbar ni med användarvänlighet inom ert bolag?

SimplifyEnkelhet är det svåraste som finns att skapa eftersom det kräver att vi ska tänka i andra banor och framför allt tänka enklare. Det är väldigt lätt att komplicera till saker, osäkra chefer eller medarbetare sätter gärna upp en fasad av komplexitet runt sig. Det finns ett känt fenomen att det ständigt begås klassiska misstag som att låta ingenjörerna skriva manualer, säljarna utforma annonserna och juristerna formulera avtalsvillkoren och resultatet blir då obegripliga manualer, annonser fyllda med floskler och tonen i avtalen hotfulla. Känner ni igen det? Jag hör ofta att samarbetspartners tolkar avtalen på olika sätt, att det som lovats i upphandlingar inte går att uppfylla m.m.

Det jag skrivit ovan gäller kundperspektivet och vissa företag har faktiskt blivit bättre på att erbjuda sina kunder enklare processer även om det är lång väg kvar. En del företag har såsom ICA även enkelhet som en värdering för att leda sin personal att tänka i enklare tankebanor för kundens skull. Allt för att göra vardagen lite enklare i denna värld som snurrar i ett allt högre tempo.

Det jag vill förmedla med denna text är att de flesta företag jobbar med ett perspektiv åt gången och kunden är väldigt mycket i fokus. Men den interna kunden då? Bolagets medarbetare! De är ju också kunder och ju enklare processer desto bättre bidrar de med sin kompetens. Hur kommer det sig att de interna processerna är så krångliga och tidskrävande? I många fall har jag sett att man kan åtgärda detta på mycket enkla sätt dessutom. Varför gör man inte det?

Enkelhet inom företaget gör det möjligt att förenkla för de externa kunderna. Den som vågar vända blicken inåt och se var förenklingar behövs kan spara mycket och öka framgången.

Verksamhetsförenkling är en möjlighet att föra din verksamhet och kunderna närmare varandra på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt. Genom att reducera byråkrati, låta de anställda göra vad de gör bäst, så kommer hela företagsnätverkets fokus bli vad som är viktigt för kunderna, dina medarbetare!

Verksamhetsförenkling är nödvändig, och kanske mer nu än någonsin tidigare. Eftersom företag har blivit mer global-, entreprenad- och teknikdrivna, har komplexiteten i deras verksamhet ökat. Därav har även behovet av förenkling blir större.

Men som allt annat bra kräver verksamhetsförenkling ett starkt ledarskap!

Så länge ingenting görs, kommer processer förbli desamma och IT-infrastruktur kommer att fortsätta att integrera ny teknik i en häpnadsväckande takt utan hänsyn till redundans och inkurans. Komplexitet kommer då fortsätta att växa och begränsa verksamheten från att realisera sin fulla potential, och resultatet blir ytterligare frustrerande kunder och medarbetare som påverkar verksamheten negativt.

Hur många gånger har ni hört talas om att fördelarna med förenkling? Utan att det gjorts något…

Det räcker inte att bara erkänna eller prata om enkelhet. Även om det är en bra början men det som egentligen behövs för att uppnå detta mål är rätt ledarskap och en strategi i verksamhetsförenkling.

En annan sak som behövs är att belysa vad enkelhet är? Finns det missuppfattningar om verksamhetsförenkling? Även förenklingar är tidskrävande och tro det eller ej så finns det motstånd. Låt oss inte bara jobba med ständiga förbättringar, tänk även ständiga förenklingar!

Vad tänker just du på när du hör ordet verksamhetsförenkling?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s